دیباچه

تو همانی که می اندیشی

دیباچه

تو همانی که می اندیشی

چنـد تن از چـپ‌دستان مشهـور تاریـخ



چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. بطور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند. مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست هستند. بقیهٔ این افراد عمدتاً چپ‌دست هستند. بیست و دوم مرداد هر سال به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نامگذاری شده ‌است. گزارشی که در ادامه این ایمیل می بینید از مشهورترین چهره‌های چپ‌دست ایران و جهان نام برده شده است.
 

ارسطو


ارسطو در سال ۳۸۴ پیش از میلاد در مقدونیه متولد شد و در سال ۳۲۲ پیش از میلاد درگذشت. ارسطو از فیلسوفان یونان باستان بود. او که یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی به حساب می‌آید شاگرد افلاطون و آموزگار اسکندر مقدونی بود. تالیفات او در زمینه‌ها و رشته‌های گوناکون من‌جمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند. ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین فیلسوفان یونان باستان بوده ‌است. او در زمان خود به چپ دستی شهرت داشت.




افلاطون


آریستوکلس ملقب به افلاطون یا پلاتون دوّمین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونانی (سقراط، افلاطون و ارسطو) است. افلاطون نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوب از او به جا مانده است. همچنین بسیاری او را بزرگترین فیلسوف تاریخ می دانند. او در زمان خود به چپ دستی شهرت داشت.




ژولیوس سزار


ژولیوس سزار یا قیصر یکصد سال پیش از میلاد به دنیا آمد. او رهبر نامدار سیاسی و نظامی جمهوری روم بود. او ۴۴ سال پیش از میلاد درگذشت. دو سال پس از مرگ ژولیوس سزار، سنای روم او را یکی از خدایان روم شناخت. او نیز از مشهورترین افراد چپ‌دست تاریخ است.




لئوناردو داوینچى


لئوناردو داوینچى نه تنها یک هنرمند برجسته، بلکه همچنین یک نابغه و دانشمند بزرگ در تمامى رشته‌هاى دانش و فن دوره رنسانس بود. دوران زندگى این هنرمند چپ‌دست به عنوان یک نقاش، بسیار درخشان بود، اگر چه او تنها تصاویر اندکى را به پایان رساند. علاقه او به انجام آزمایش‌هاى علمى در بسیاری از موارد وقتى براى کارهاى دیگر برایش باقى نمی‌گذاشت.




لودویگ فان بتهوون


لودویگ فان بتهوون روز ۱۷ دسامبر سال ۱۷۷۰ در شهر بن به دنیا آمد. پدرش دیوانه‌وار عاشق موسیقی بود و می‌خواست به هر ترتیبی شده، از پسر خود نوازنده‌ و موسیقی‌دانی چیره‌دست بسازد. الگوی پدر٬ موتزارت بود، آهنگسازی که در ۶ سالگی عالم هنر را مبهوت خود کرده بود. او نیز در زمره چپ‌دستان مشهور تاریخ است.




فریدریش نیچه


فریدریش نیچه (۱۸۴۴-۱۹۰۰) فیلسوف، شاعر و آهنگساز آلمانی بود. در تاریخ تفکر جهان، نیچه اندیشمندی بی‌بدیل است. از مشهورترین عقاید وی نقد فرهنگ، دین و فلسفهٔ امروزی بر مبنای سؤالات بنیادینی دربارهٔ بنیان ارزش‌ها و اخلاق بوده‌ است. او نیز در زمره چپ دستان مشهور تاریخ است.




ماری کوری


ماری کوری متولد سال ۱۸۶۷ فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی بود. او نخستین دانشمندی است که دوبار جایزه نوبل را در رشته‌های فیزیک و شیمی گرفت. مادام کوری در سال ۱۹۳۴ در سن ۶۲ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان خون از دنیا رفت. او به‌دلیل تحقیق بر روی رادیوم که ماده‌ای سرطان‌زا است، در گذشت.




چارلی چاپلین


چارلی چاپلین یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان سینما و برنده‌ی جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند. او که بیش از ۶۵ سال در زمینه سینما فعالیت کرد، از جمله چپ‌دستان مشهور تاریخ است.




مهاتما گاندی


مهاتما گاندی سیاستمداری بود با اصول اخلاقی که می‌خواست بدون به‌کارگیری خشونت و با اتکا بر درستکاری و حقیقت با حکومت استعمارگر بریتانیا در هند مبارزه کند و کشورش را به استقلال برساند. گاندی روز ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸، به قتل رسید.




آلبرت اینشتین


آلبرت اینشتین یکى از مشهورترین پژوهشگران چپ‌دست تاریخ محسوب می‌شود. پروفسور ژولیده‌مو در سال ۱۹۰۵ یک سرى از کارهاى تحقیقى خود را ارائه نمود، که پایه‌هاى دانش آن زمان را به‌شدت به لرزه درآوردند. تئوری‌هاى انقلابى او درباره فضا و زمان، ارکان اساسى علم فیزیک شدند و زمینه علوم طبیعى مدرن را فراهم کردند.




گونتر گراس


گونتر گراس، نویسنده و هنرمند پرآوازه‌ی آلمانی و دارنده جایزه نوبل ادبی است. او از سال ۱۹۶۱، از آغاز شکل‌گیری "جمهوری فدرال آلمان"، همواره در صفوف سوسیال دموکرات‌ها، برای پیروزی این حزب فعالیت کرده است. صدراعظم‌های سوسیال دموکرات آلمان چون ویلی برانت، هلموت اشمیت و گرهارد شرودر بارها یاد‌آور شده‌‌اند که بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون فعالیت‌های پیگیرانه‌ی این نویسنده‌ی محبوب بوده‌اند.




استیو مک‌کوئین


استیو مک‌کوئین، متولد سال ۱۹۳۰ بازیگر مشهور آمریکایی است که در سال ۱۹۸۰ درگذشت. اولین نقش آفرینی او در فیلم علمی‌تخیلی "حباب" بود. وی که ملقب به "سلطان خونسردی" و در زمان خود یکی از مظاهر فرهنگ ملی بود، نیز از چپ‌دستان مشهور تاریخ است.




جیمی هندریکس


جیمی هندریکس در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۲ در شهر سیاتل در شمال غرب آمریکا به دنیا آمد. بخش مهمی از زندگی این گیتاریست چپ‌دست و خواننده بزرگ به اجرای کنسرت گذشت و کم نیستند کنسرت‌هایی از او که چون رویدادی تاریخی در ذهن عاشقان موسیقی راک حک شده‌اند. او روز هجدهم سپتامبر سال ۱۹۷۰، در سن ۲۷ سالگی در لندن از دنیا رفت.




گوگوش


فائقه آتشین معروف به گوگوش متولد سال ۱۳۲۹ در تهران، خواننده و هنرپیشه مشهور ایرانی است. او از خوانندگان تاریخ موسیقی ایران است که در سایر کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه نیز هواداران بسیاری دارد. گوگوش از جمله چپ‌دستان معروف ایرانی است.




باراک اوباما


باراک اوباما رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا نیز از جمله چپ‌دستان مشهور تاریخ معاصر است. او که در سال ۱۹۶۱ میلادی به دنیا آمده، چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است. او در صف برندگان جایزه صلح نوبل نیز قرار دارد.




رضا پهلوی


رضا پهلوی متولد ۹ آبان سال ۱۳۳۹ در تهران، نخستین فرزند محمدرضا پهلوی و فرح دیبا است. او نیز از چپ‌دستان معروف ایرانی است.




نیکول کیدمن


نیکول کیدمن بازیگر آمریکایی استرالیایی از جمله چپ‌دستان معروف است. او که متولد سال ۱۹۶۷ و برنده جایزه اسکار است، به خوانندگی نیز پرداخته ‌است.




آنجلینا جولی


آنجلینا جولی متولد سال ۱۹۷۵ بازیگر آمریکایی و "سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان" است. او بارها توسط مجله‌ها و در مراسم‌های مختلف به عنوان زیباترین و جذاب‌ترین بازیگر انتخاب شده است. جولی سه بار جایزه گلدن گلوب و یک بار جایزه اسکار را کسب کرده است.




لیدی گاگا


لیدی گاگا خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز آمریکایی است. مجله فوربس لیدی گاگا را یازدهمین زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد. لیدی گاگا پس از مایکل جکسون، اولین انسانی است که هوادارانش در فیس‌بوک از مرز ۱۰ میلیون کاربر گذشت. لیدی گاگا که علاوه بر ترانه‌ها و موزیک ویدئوهای جنجالی‌اش، به خاطر نحوه‌ی عجیب لباس پوشیدنش نیز شهرت دارد.




اسحاق نیوتن


سِر آیزاک (یا اسحاق) نیوتن فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره شناس، فیلسوف و شهروند انگلستان بوده‌ است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردشهای زمینی و آسمانی را کشف کرد. از نظر پژوهشگران نیوتن یک یکتاپرست بود که به پیش گویی‌های کتاب مقدس ایمان داشت. وی باور داشت جهان در سال ۲۰۶۰ میلادی پس از جنگ نیکی و بدی که در آن نیکی به پیروزی می‌رسد، به پایان می‌رسد.




پیکاسو


پابلو روئیز پیکاسو نقاش، طراح صحنه، پیکرتراش، گراورساز و سرامیک کار اسپانیایی و یکی از برترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی بود. او به همراه ژرژ براک، نقاش و پیکرتراش فرانسوی، سبک کوبیسم را پدید آورد. از جمله آثار مشهور او می توان به دوشیزگان آوینیون و گرنیکا اشاره کرد. پیکاسو بیشتر عمر خود را در فرانسه به سر برد. او در زمان خود به چپ دستی شهرت داشت.




ویلیام شکسپیر


ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که وی را بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی دانسته‌اند. وی در ۲۶ آوریل سال ۱۵۶۴ در انگلستان در شهر استراتفورد متولد شد. شهرت شکسپیر به عنوان شاعر، نویسنده، بازیگر و نمایشنامه نویس منحصربه‌فرد است و برخی او را بزرگ ترین نمایشنامه نویس تاریخ می‌دانند، اما بسیاری از حقایق زندگی او مبهم است.




بیل گیتس


ویلیام هنری گیتس سوم، مشهور به بیل گیتس در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ میلادی در سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا زاده شد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت فعّالیّت کرده ‌است. بر پایهٔ مجلّه فوربس بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان پس از وارن بافت سرمایه‌دار آمریکایی و کارلوس اسلیم بازرگان مکزیکی است. وی تا پیش از این بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی ثروتمندترین مرد جهان بود و دارایی‌های او معادل ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده بود.

بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیان‌گذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده ‌است و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرده‌ است. بیل گیتس از جمله چپ‌دستان مشهور تاریخ معاصر است.




آمیتاب باچان


آمیتاب باچان؛ زادهٔ ۱۱ اکتبر ۱۹۴۲ در الله‌آباد هند، بازیگر، تهیه کننده، خواننده و مجری تلویزیونی فیلم‌های بالیوود در کشور هند است. او از سال ۱۹۶۹ و با فیلم سیاه و سفید "هفت هندی" پا به سینما گذاشت و از آن پس همیشه از مطرح‌ترین چهره‌های سینمای هند بوده ‌است. او تا بحال دوازده بار جایزه فیلم فیر، جایزه اصلی فیلمهای هندی، را از آن خود کرده‌ است. او که یکی از بهترین بازیگران سینمای هند و یکی از گران‌قیمت‌ترین ستارگان در این زمینه می‌باشد، چپ دست نیز هست.




نوشاد عالمیان


نوشاد عالمیان که در ۳۰ آبان ۱۳۷۰ در بابل به دنیا آمده، یکی از چهره‌های موفق تنیس‌ روی میز ایران است. او در المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در لندن توانست در نخستین بازی خود حریف چینی‌تبار استرالیایی‌اش را شکست دهد. این، نخستین پیروزی پینگ‌پنگ ایران در مسابقات المپیک محسوب می‌شود. او در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز موفق شد در رقابت‌های تنیس‌ روی میز آسیا به مقام چهارم دست یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.